Niezwykle ważne w nauczaniu języków obcych jest nauczanie interdyscyplinarne.Nie sposób oddzielić nauki języka od treści przekazywanych na lekcjach historii, biologii czy geografii.
SCENARIUSZ LEKCJI Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO I GEOGRAFII W KLASIE Ib L.O. BŁASZKI dnia 16.01.2004r.
Temat : Признаки погоды – тематический словарь. Pogoda i jej przewidywanie.
Cele: - zapoznanie się z terminologią geograficzną dotyczącą pogody oraz określania pogody w j. rosyjskim, - kształtowanie umiejetności posługiwania się metaplanem, - doskonalenie umiejętności określania pogody z jednoczesnym wykorzystaniem j.rosyjskiego, - kształtowanie współdziałania w parach, - utrwalanie słownictwa określającego kierunki świata, oraz określającego pogodę.
Spodziewane efekty:
- uczeń nazywa zjawiska atmosferyczne, - zna podstawowe przyrządy meteorologiczne, - rozumie zmiany zachodzące w pogodzie, - zna zasady konstruowania metaplanu i posługiwania się nim.
Metody:
- metoda metaplanu.
Formy pracy:
- praca frontalna, - praca w parach, - indywidualna z podręcznikiem.
Narzędzia dydaktyczne:
- arkusze papieru o formacie A4 ze schematem metaplanu, - brystol o formacie A0, - flamastry, - słowniki: rosyjsko – polski i polsko – rosyjski, - podręcznik do geografii.
Przebieg lekcji:
Część wstępna: 1. Rozgrzewka językowa, 2. Wprowadzenie do tematu lekcji, 3. Wyjaśnienia terminu pogoda (słownik terminów geograficznych J.Flisa)
Część główna;
Nauczyciel geografii: 1. Przypomnienie pojęcia „pogoda”, składników pogody. 2. Zastanowienie się nad tym, które elementy określamy bez przyrządów. (odesłanie uczniów do treści zawartych w podreczniku do geografii) 3. Podział na dwuosobowe grupy (wyposażone w arkusze z metaplanem i instrukcją nauczyciela dotyczącą sposobu pracy ). 4. Praca w grupach - uzupełnienie metaplanu. 5. Przedstawienie wyników pracy przez wybraną grupę.
Nauczyciel j.rosyjskiego:
Вы много слышели о погоде, о том от чего она зовисит, что её характеризует.
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki ze schematami metaplanu i poleca zapoznać się z nim . Praca w parach.
N. – Посмотрите на метаплан. Тема нашего урока в его середине выражена рисунком. Скажите, о чём будем дальше говорить? U. – O погоде. N. – Конечно, как на географии, только по – русски. Подойдите к карте Польши и покажите стороны света. (uczeń podchodzi, pokazuje kierunki świata, pozostali uczniowie nazywają je po rosyjsku i zapisują na tablicy oraz w zeszycie schematem:
север
запад восток
юг
N.– Пополните метапланы на зелёных линиях используя сведения по географии. (uczniowie wpisują po rosyjsku składniki pogody korzystając ze słowników polsko – rosyjskich. Дополните на метапланах всевозможные опередления словам: - температура - давление - облочность - осадки Potem następuje wspólne sprawdzenie i ćwiczenie w wymowie tych wyrażeń.
N.– Если уже знаем, что определяет погоду попытайтесь подобрать к каждому признаку погоды всевозможные выражения.
(uczniowie pracują w parach, uzupełniają metaplan, jednocześnie chętni uzupełniają metaplan na dużej planszy. Jest to okazja do wykazania się dla uczniów zdolnych, a słabsi uczniowie mogą sprawdzić pisownię dopisywnych wyrażeń, porównując swoje uzupełnienia z dużym schematem metaplanu. Przy każdym nowym zapisie uczniowie głośno, chóralnie, powtarzają nowe wyrażenia.
Zakończenie
Ewaluacja:
(chętni, bądź wyznaczeni uczniowie:) - Расcкажите коротко о погоде за окнoм.(w j.polskim i j.rosyjskim)
Metaplan A
Metaplan B
Praca domowa:
j.rosyjski
Приклейте свой метаплан в тетради и по выбору подготовьте устно одно из трёх заданий. 1. Послушай и посмотри по телевидению сводку погоды и скажи какая будет погода завтра. 2. Подготовь прогноз погоды для своего роиона. 3. Расскажи, какую погоду ты любишь и почему?
geografia
Jaką pogodę przewidujesz na najbliższe godziny, jeżeli zaobsrewowałeś, że: a) rozprzestrzeniają się chmury piętra wysokiego, następnie warstwowe piętra średniego i niskiego, które przesłaniają całe niebo. b) chmury kłębiaste silnie wypiętrzają się, łączą się ze sobą i zasnuwają całe niebo. (wybierz jedną z podanych sytuacji)
opracowały: Krystyna Dąbrowska Jadwiga Napieralska
|